vrijdag 20 september 2013

Echt verschil maken

Als ze na 7 jaar nog aan je denken en je weer inschakelen, dan doe je iets goed. Dan heb je niet als bedrijf maar als mens indruk gemaakt. Dan ben je betrouwbaar, klantgericht en een fijne partner om mee te werken. Daar doet hij het voor, want hij wil graag echt het verschil maken.
 
Als ik hem moet omschrijven is "mensen mens" het eerste wat in me op komt. Tegenover mij zit Herman Berk, trots directeur van Bureau Gerritsen. Als hij met je praat merk je zijn passie voor zijn beroep. Opscheppen doet hij niet graag, hij straalt dan ook vooral bescheidenheid uit. En misschien is dat ook wel zijn grootste kracht. Hij zegt alleen dat wat hij ook daadwerkelijk waar kan maken.

Zijn achtergrond is die van een organisatie adviseur, een regelneef. En in zijn loopbaan ontdekt hij dat vooral HR zijn hart heeft gestolen. En dus besluit hij op als interim verder te gaan tot hij 3 jaar geleden gevraagd werd bij Bureau Gerritsen, toen nog Gerritsen Adviesgroep. Hij mist de uitdaging in zijn interim werk en gaat in gesprek. Al gauw blijkt dat de zaken er iets anders en minder rooskleurig voor te staan dan voorgeschoteld en geld voor een nieuwe directeur is er eigenlijk niet. Toch besluit Herman de uitdaging aan te gaan en biedt hij aan een half jaar fulltime te werken tegen een parttime salaris. In die tijd kijkt hij goed naar het bedrijf en hoe dit reilt en zeilt. Hij maakt een businessplan maar merkt dat hij het daarmee alleen niet kan redden. Dan volgt van zijn hand een saneringsplan waarbij hij zelfs zichzelf wegsaneert. Men gaat akkoord met het plan, maar alleen moet Herman dan blijven.

Weer gaan ze voor een bepaalde periode verder waarin alle kosten gereduceerd worden. En dan merkt hij dat ze groeiend zijn. Groeiend in een tijd waarin bijna overal de groei stagneert of zelfs afneemt. Waarom deze groei? Omdat de kracht in het personeel zit. Ze zijn persoonlijk betrokken, geven een grote inspanning, hebben geen problemen om wat verder te reizen naar een klant en ze leveren goed werk; kwaliteit. Ze zijn toegewijd aan de klant, dat zit in de aard van de mensen. De focus wordt gelegd op de relatie, veel feedback geven en vragen, een persoonlijke band opbouwen. En de klik, want die is belangrijk.

Organisatieontwikkeling en loopbaan coaching, met daarbij vitaal werken, outplacement, leiderschap en persoonlijke coaching. Dat zijn de takken waar de inmiddels 12 personen van Bureau Gerritsen zich in vastbijten. Prachtig verwoord en uitgelegd in de nieuwe folder die precies benadrukt waar ze voor staan. Mensenwerk met een mensen mens aan het roer.

Zijn grootste nachtmerrie is weggaan bij de klant en geen verschil maken. Gelukkig kan hij gewoon slapen ’s nachts. Want zijn nachtmerrie overkomt hem niet. Bureau Gerritsen maakt verschil!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten